Kan en spelutvecklare hjälpa polisen lösa brott?
Visual Crime Scene är ett projekt som nyttjar spelutvecklingens visualisering för att lösa brott. På Visualiseringscenter C i Norrköping lanseras den 7 december Visual Crime Scene, en demonstrator för nya arbetsmetoder inom brottsplatsutredningar och som en interaktiv utställningsdel, för allmänheten att utforska.
Det var under en fredagsfika idén om en digital tvilling av brottsplatser uppkom. Sedan dröjde det inte länge innan Visual Sweden, Polisen, East Sweden Game, Lutra Interactive, Linköpings Universitet, Santa Anna IT Research Institute, AI Sweden och Region Östergötland gick samman för att göra det möjligt.
Samarbetet resulterade i en komplex lösning – som vid första anblick kan se enkel ut – men som består av mycket kunskap och tekniska lösningar. Från början skapades ett fiktivt brott, men det beslutades efter en tid om att vidareutveckla projektet till ett riktigt brottsplatslabb med ett publikt syfte för att visa hur framtida digitala forensiska analyser kan gå till med hjälp av att spegla brottsplatser i en digital miljö. Installationen är en plattform för vidareutveckling, med ett allvarligt syfte som ska användas för forensiska analyser och utbildning.
Digital forensik
Forensik handlar om att säkra spår, såsom fotspår, blodspår, fingeravtryck och DNA. I takt med digitaliseringen har en ny spelplan för brottsligheten kunnat växa, som ställer krav på nya sätt att säkra spår – nu i den digitala världen. Detta kallas digital forensik eller IT-forensik.
Genom att samla forskare, allmänhet, teknikföretag, polis och myndigheter kan bättre och mer proaktiva metoder för att utreda brott utvecklas. Tekniken hjälper bland annat människan att observera förändringar och avvikelser genom AI och mönsterigenkänning i stora mängder digital information. Tekniken kan också bidra till nya, viktiga verktyg såsom visualisering och digitala tvillingar.
Lanseringen av Visual Crime Scene
Den 7 december lanseras Visual Crime Scene på Visualiseringscenter C i Norrköping. Efter lanseringen kommer Visual Crime Scene ta plats som en interaktiv utställningsdel på plan 3, där besökare får prova på att lösa ett brott helt på egen hand – med utredningsledare Jan Staaf som vägledare.
Arrangörer är Visual Sweden och Norrköpings Visualiseringscenter C.
Samarbetspartners i projektet är Polisen, East Sweden Game, Lutra Interactive, Linköpings Universitet, Santa Anna IT Research Institute, AI Sweden och Region Östergötland.
För kontakt och möjlighet till intervjuer:
Amanda Lagerqvist, Marknads- & kommunikationsansvarig, Visualiseringscenter C
amanda.lagerqvist@visualiseringscenter.se
076-762 03 79
Relaterat
With cutting-edge expertise in 3D and AI, Shader, founded by Simon Hedlund and Filip Kantedal, has rapidly become a technology developer to watch. Through interactive visualizations for Norrköping Port and Region Västernorrland, the company has showcased how Swedish industry—and other sectors—can benefit from digital technologies and sustainable solutions.
18 Nov 2024
Santa Anna IT Research Institute now announces that they have got funding from the Wallenberg WASP programme and Vinnova Avancerad Digitalisering for a 1 ½ year research- and demonstrator-project together with parts from the industry, Swedish and Danish academia and the Swedish Police Authority.
4 Nov 2024
Följ NOSP