Kan en spelutvecklare hjälpa polisen lösa brott?

Published On: 2023-12-071.9 min read

Det var under en fredagsfika idén om en digital tvilling av brottsplatser uppkom. Sedan dröjde det inte länge innan Visual Sweden, Polisen, East Sweden Game, Lutra Interactive, Linköpings Universitet, Santa Anna IT Research Institute, AI Sweden och Region Östergötland gick samman för att göra det möjligt.

Samarbetet resulterade i en komplex lösning – som vid första anblick kan se enkel ut – men som består av mycket kunskap och tekniska lösningar. Från början skapades ett fiktivt brott, men det beslutades efter en tid om att vidareutveckla projektet till ett riktigt brottsplatslabb med ett publikt syfte för att visa hur framtida digitala forensiska analyser kan gå till med hjälp av att spegla brottsplatser i en digital miljö. Installationen är en plattform för vidareutveckling, med ett allvarligt syfte som ska användas för forensiska analyser och utbildning.

Digital forensik

Forensik handlar om att säkra spår, såsom fotspår, blodspår, fingeravtryck och DNA. I takt med digitaliseringen har en ny spelplan för brottsligheten kunnat växa, som ställer krav på nya sätt att säkra spår – nu i den digitala världen. Detta kallas digital forensik eller IT-forensik.

Genom att samla forskare, allmänhet, teknikföretag, polis och myndigheter kan bättre och mer proaktiva metoder för att utreda brott utvecklas. Tekniken hjälper bland annat människan att observera förändringar och avvikelser genom AI och mönsterigenkänning i stora mängder digital information. Tekniken kan också bidra till nya, viktiga verktyg såsom visualisering och digitala tvillingar.

Lanseringen av Visual Crime Scene

Den 7 december lanseras Visual Crime Scene på Visualiseringscenter C i Norrköping. Efter lanseringen kommer Visual Crime Scene ta plats som en interaktiv utställningsdel på plan 3, där besökare får prova på att lösa ett brott helt på egen hand – med utredningsledare Jan Staaf som vägledare.

Arrangörer är Visual Sweden och Norrköpings Visualiseringscenter C.

Samarbetspartners i projektet är Polisen, East Sweden Game, Lutra Interactive, Linköpings Universitet, Santa Anna IT Research Institute, AI Sweden och Region Östergötland.

För kontakt och möjlighet till intervjuer:

Amanda Lagerqvist, Marknads- & kommunikationsansvarig, Visualiseringscenter C
amanda.lagerqvist@visualiseringscenter.se
076-762 03 79

Fredrik Larsson

Norrköping Science Park

Related news
  • Vill du driva på innovation inom digital tjänsteutveckling – med fokus på visualisering och Ai? I så fall, sök tjänsten som projektledare hos oss på Norrköping Science Park!

    17 Sep 2025

  • Närmare 500 deltagare drogs till Cnema och Visualiseringscenter C under förra veckan för att se och ta del av berättelsen bakom världens första AI-dubbade långfilm – Watch the Skies. Filmen, som är den engelska versionen av UFO Sweden och som producerats av filmkollektivet Crazy Pictures, är ett banbrytande projekt som nu väcker uppmärksamhet både i Sverige och internationellt.

    21 May 2025

  • Vad händer när man kombinerar en av världens största spelplattformar med verkliga stadslandskap? Tomlin Studio introducerar Playable Places – ett unikt koncept som omvandlar digitala tvillingar av verkliga platser till interaktiva spelupplevelser i Fortnite och Unreal Engine. Nu kan alla utforska, leka och lära i realistiska miljöer skapade med avancerad spelteknik – oavsett var i världen man befinner sig.

    11 Apr 2025