Nationellt intresse när Visual Sweden bjöd in till unik workshop i VR
Det säger Stefan Furenbäck vid Saab, en av deltagarna vid det frukostmöte som Visual Sweden bjöd in till tisdagen den 16 juni. Tillsammans med tre företag, Dyno Robotics, Svava och Usify arrangerades det unika frukosteventet om framtidens möten där deltagare antingen kunde vara med som åskådare eller genom VR. Det har förvisso gjorts tidigare men så vitt vi, och medarrangörerna, vet så har det i Sverige aldrig genomförts workshops i denna typ av uppbyggd virtuella värld.
– Det är perfekt för möten på distans. Att kunna ansluta via VR för att ha möten och titta på gemensamt underlag i VR istället för att behöva resa till andra sidan av jorden. Många konferenser kräver mycket logistik runtomkring med resor och boende – här finns möjligheten att besöka utställare och ha workshops med likasinnade utan att resa över halva jordklotet, säger Stefan Furenbäck som ansvarar för de visuella lösningarna inom Gripens stöd- och träningssystem.

Visual Swedens processledare Anders Carlsson var en av de som testade på att delta i VR, här med sin avatar.
Precis som många redan märkt av så öppnar webbinarier upp för ett mycket bredare deltagande geografiskt. Under Visual Swedens tidigare webbinarium har vi sett deltagare från hela Sverige, Finland och Argentina. Till detta frukostmöte hade vi intresse från bl.a. Stockholm, Göteborg och Malmö. Det här sättet att arbeta skapar helt enkelt nya möjligheter, något som man på företaget Usify håller med om.
– Digitaliseringen fick en snabb push framåt och det är häftigt hur många som snabbt ställde om. Helt plötsligt blev beslutsvägarna för många företag mycket kortare när ny utrustning eller programvara köptes in. Det visar på att en förändring inte behöver gå igenom en extremt lång process för att hända, vilket många borde ta till sig. Vi på Usify är ju vana vid Design thinking där ”fail fast and fail often” är en del i förändringsarbetet, det kanske är något som fler borde anamma, säger Matilda Björnram, interaktionsdesigner på Usify.
Vilka är utmaningarna med vanliga digitala möten?
– Förutom det självklara som att det är svårt att prata flera samtidigt, eller att man kan bli lite för självmedveten när man ser sig själv hela tiden så är även förlusten av kroppsrörelser ett stort minus vid vanliga digitala möten. Med VR finns möjligheten att kunna vända sig till personen man pratar med, kunna peka eller förstärka sina ord med gester vilket är jätteviktigt. Att sitta framför en skärm ger en ganska statisk bild över personerna.

Ulrika Johansson, projektledare i Visual Sweden, fanns självklart med i VR och höll samtidigt i workshopen.
Så vad händer nu? Ja, i vår värld så har vi ett nytt webbinarium redan nästa vecka. För den som tycker att workshops i VR låter intressant och vill testa så vill vi rekommendera Visual Forum den 30 september där vi planerar ett VR-mingel. Vad vi med säkerhet vet är att detta sätt att träffas digitalt bara har börjat.
– På ett virtuellt möte kan vi se kroppsspråk, varandras blickar och interagera med objekt som gemensamma dokument, skriva på en whiteboard eller peka på sin powerpoint-presentation med en laserpekare. Alla fördelar som ett fysiskt möte har men vi slipper att fysiskt transportera oss. Det ger stora miljövinster, men också tidsvinster och ekonomiska vinster. Jag är övertygad om att VR-möten är del av lösningen mot en klimatneutral framtid och ökad tillväxt, säger Fredrik Löfgren, CEO vid Dyno Robotics.
Vill du få en kort inblick i hur webbinariet gick till? Titta här!
Related news
Vill du driva på innovation inom digital tjänsteutveckling – med fokus på visualisering och Ai? I så fall, sök tjänsten som projektledare hos oss på Norrköping Science Park!
17 Sep 2025
Närmare 500 deltagare drogs till Cnema och Visualiseringscenter C under förra veckan för att se och ta del av berättelsen bakom världens första AI-dubbade långfilm – Watch the Skies. Filmen, som är den engelska versionen av UFO Sweden och som producerats av filmkollektivet Crazy Pictures, är ett banbrytande projekt som nu väcker uppmärksamhet både i Sverige och internationellt.
21 May 2025
Vad händer när man kombinerar en av världens största spelplattformar med verkliga stadslandskap? Tomlin Studio introducerar Playable Places – ett unikt koncept som omvandlar digitala tvillingar av verkliga platser till interaktiva spelupplevelser i Fortnite och Unreal Engine. Nu kan alla utforska, leka och lära i realistiska miljöer skapade med avancerad spelteknik – oavsett var i världen man befinner sig.
11 Apr 2025




